arcydziełe i te duże i te małe są u nas mile widziane:)

arcydziełe i te duże i te małe są u nas mile widziane:)
Arcydziełe i te duże i te małe są u nas mile widziane:) Martyna Gapska EduGaBa

środa, 9 września 2015

Present Simple - czas teraźniejszy prosty

PRESENT SIMPLE - czas teraźniejszy prosty

Kiedy używamy?: mówiąc o: - czynnościach regularnych, powtarzających się, będących nawykiem,
                                                  np. I get up at 6 every day.

                                               - harmonogramach, rozkładach jazdy, planach np lekcji,
                                                 np. My lessons start at 9 every day.

                                               - wierzeniach, upodobaniach,
                                                 np. I believe in Good.

                                               - stanach i czynnościach stałych,
                                                 np. I live in Drezdenko.

                                               - cechach ludzi i przedmiotów,
                                                 np. My mother has got blue eyes.

                                               - uczuciach,
                                                 np. Tom hates rats.

                                               - znanych prawdach i faktach, np fizycznych,
                                                 np. Maria Konopnicka is dead. / The Sun is yellow.

                                               - recenzjach filmowych i relacjach sportowych,

                                               - przysłowiach,
                                                 np. A lie has no legs.

                                               - czynnościach długo trwających,
                                                 np. Barbara lives in London. 

                                               - wskazówkach, instrukacjach,
                                                 np. Go straight and turn left on the Krakowska street.

JAKA KONSTRUKCJA: zdania oznajmujące:
                                                                      os + czasownik (bez to) + reszta zdania
                       np. I go to work every day. 
                              He/she/it goes to work every day.

                                     W 3 osobie liczby pojedyńczej do czasownika dodaje się końcówkę -s lub -es.

                                     Końcówkę -es dodajemy do czasowników kończących się na:
                                     -ss, - sh, -ch, -x, -o, 
                                     np: watch - watches, go - goes, kiss - kisses
     
                                     Końcówkę -s dodajemy do czasownikó zakończonych na -y i poprzedzonych  samogłoską, oraz do pozostałych czasowników: 
                                     np. play - plays, cook - cooks, draw - draws

                                     Końcówkę -ies dodajemy do czasowników kończących się na - y przed       którym jest spółgłoska: 
                                     np. copy- copies, flu - flies


                                       zdania przeczące: 
                                                    osoba + do not / does not + czasownik + reszta zdania
                                                  
                                                            do not = don`t
                                                            does not = doesn`t

                                      W zdaniach przeczących używamy operatora:
                                       "DO" dla osób I/you/we/they
                                       lub   "DOES" dla osób he/she/it - wówczas do czasownika                                                                    nie dodajemy końcówki s/es:

  
                                        np. He plays football every Monday.
                                              He doesn`t play football every Monday.

                                        pytania:
                                               do / does + osoba + czasownik + reszta zdania

                                       W pytaniach również pojawia się operator "DO". Tutaj ponownie należy pamiętać o nie dopisywaniu końcówek do czasowników:
        
                                        np. Does Bartek eat lunch at 5 every day?

NALEŻY PAMIĘTAĆ O SZCZEGÓLNYCH CZASOWNIKACH, TAKICH JAK "TO BE" CZY "TO HAVE GOT", KTÓRE TO WYMAGAJĄ UŻYCIA INNYCH KONSTRUKCJI W CZASIE PRESENT SIMPLE. ("to be", "to have got")






                                               - 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz