arcydziełe i te duże i te małe są u nas mile widziane:)

arcydziełe i te duże i te małe są u nas mile widziane:)
Arcydziełe i te duże i te małe są u nas mile widziane:) Martyna Gapska EduGaBa

niedziela, 26 lipca 2015

Jak nauczyć dziecko matematyki- przygoda z książką 365 łamigłówek

Od małego dziecko ma styczność z matematyką. Nie wie nawet co to matematyka, a dzieli po trzy cukierki dla siebie i trzy dla siostry. Wchodząc po schodach liczy z rodzicami kolejne stopnie: raz, dwa trzy. Szykując się do startu biegu odlicza: trzy, dwa, jeden i start.
Takie sytuacje uczą dziecko podstaw, które będzie poszerzało wraz z wiekiem.
U nas matematyka pojawia się bardzo często. Ostatnio Ga interesuje się łamigłówkami polegającymi na łączeniu po kolei odpowiednich kropek z poszczególnymi numerami. Będąc na jednym z dworców PKP przypadkowo weszłam do "Świata Książki" i zakupiłam, za niecałe 10 zł taką książkę wydawnictwa Bellona 2014:
Okazała się strzałem w dziesiątkę. Ga od razu przystąpiła do jej uzupełniania:) 
Znajdują się w niej nie tylko ulubione przez moją córkę zadania polegające na łączeniu kropek i odpowiadających im liczb, ale i inne łamigłówki. Tu zdjęcia już tych uzupełnionych:
A tu nieliczne z oczekujących na swoją kolej:

Aby Ga mogła poprawnie łączyć odpowiednie liczby, stworzyłam dla niej tablicę liczb. Dodatkowo ją olaminowałam, bowiem jest ona naprawdę często używana. Wygląda ona tak:
Jej wygląd jest zaplanowany. Chciałam, aby pod 1 była 11, a pod nią 21 itd- chcąc nauczyć córkę konsekwencji zapisu liczb i tworzenia ich. 
Moje zadanie polega na tym, by podczas łączenia odpowiednich kropek z przypisanym numerkiem przez moją córkę, słuchać jej poprawność kolejnego wypowiadania i patrzeć, czy łączy ona je prawidłowo. Muszę przyznać, że przez częste wykonywanie takich łamigłówek, Ga coraz lepiej posługuje się liczbami do 50. Ponadto zauważyłam jej samodzielność w wykonywaniu zadań. Gdy tylko zgubi się, lub jest niepewna, czy dobrze połączyła odpowiednie liczby, po kolei odczytuje z tablicy liczb dane liczby oraz sprawdza ich poprawność i dalszą kolejność:) Przez co ponownie powtarza sobie prawidłowy zapis cyfr i z nich tworzy kolejne liczb.
W książce tej znajdują się też zadania "zmuszające" dziecko do zachowania danej kolejności wykonywania zadań. Uważam, że ta umiejętność jest potrzebną przed nauką matematyki, gdzie kolejność wykonywania działań jest ważna, stąd warto wykonywać z dzieckiem podobne zadania, do tych umieszczonych w książce: 
W Łamigłówkach tych dodatkowo znajdują się ciekawe, według mnie, zadania rozwijające podstawową wiedzę na temat dodawania. Ilustrują je poniższe zdjęcia:
Dziecko w fajny sposób może zobaczyć jak się dodaje czy odejmuje na podstawowych liczbach - do ok 9 na początku, by na kolejnych stronach poszerzyć zakres liczb do ok 50. 
My dodatkowo przy każdym obrazku dopisujemy daną liczbę (zadania dla początkujących są od 1 do 6) i na palcach lub liczydle sumujemy "kwiatki, owoce" i inne rzeczy. Popełniamy błędy, ale przecież na nich się uczymy:) :
Szczerze polecam tą książkę dla dzieci zaczynających swoją przygodę ze światem cyfr i lubiących uzupełniać podobne zgadywanki. W ciekawy i prosty sposób dziecko ćwiczy posługiwania się cyfr, nazywania ich i ich kolejności. Przy tym cena i ilość łamigłówek też jest walorem. (378 stron zadań)

Dodatkowo dodam różnicę pomiędzy cyfrą i liczbą. Do tego posłużę się cytatem z: http://obcyjezykpolski.pl/?page_id=4739 
"Liczba z kolei to podstawowe pojęcie matematyczne (którego treścią jest wynik liczenia), najczęściej wyrażane za pomocą znaków zwanych cyframi (albo słownie).
A zatem wszystko jasne: każda liczba jest zapisywana cyframi, podobnie jak każda głoska oddawana jest na papierze przez literę. 
Jak już powiedziałem – cyfry służą wyłącznie do zapisywania liczb. Różnica między cyfrą i liczbą polega jedynie na tym, że odpowiednikiem liczby 1 jest cyfra 1, liczby 5 – cyfra 5, liczby 7 – cyfra 7, a liczby 10, 13, 24, 114, 265, 2978 odpowiednio cyfry 1 i 0; 1 i 3; 2 i 4; 1, 1 i 4; 2, 6 5; 1, 9, 7 i 8."
PS :) dziękuję za rady i komentarze, powodują one, że zauważam, że nie zawsze przekazuję informację w taki sposób w jaki chcę być zrozumiana:) dzięki nim staję się jeszcze bardziej czujna i zwarta! dziękuję, że jesteście drodzy czytelnicy, i że czytacie moje posty w całości:) dodaje mi to skrzydeł:)

6 komentarzy:

  1. Pomysł i wykonanie super �� proszę tylko zwrócić uwagę, jaka jest różnica między cyfrą a liczbą, szkoda, aby dziecku źle się utrwaliło

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za podpowiedź, cenię sobie wszelkie uwagi i rady. Dopisałam już sprostowanie:) dziękuję raz jeszcze:)

      Usuń
    2. Proszę tego nie uznać za czepianie się, ale nie widzę sprostowania. Cyfry są tylko graficznym znakiem liczb, tak więc nie "dodajemy na cyfrach", cyfry piszemy. ten artykuł w ogóle mówi tylko o liczbach (jednocyfrowych i wielocyfrowych). Wszystko co tu jest opisane to operacje na liczbach, cyfry, jak widać, Pani córka już dobrze zna :)

      Usuń
  2. http://roznice.com/swiat-nauki/roznice-miedzy-cyfra-a-liczba/
    tu jest poparcie na moje rozumowanie co do różnic dotyczących cyfr i liczb:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. za wikipedią:
      Liczba – pojęcie abstrakcyjne, jedno z najczęściej używanych w matematyce. (...)
      Cyfra – umowny znak pisarski służący do zapisywania liczb.

      to (mam nadzieję) wyjaśnia wszystko. artykuł przez Panią linkowany został napisany przez kogoś, kto nie rozumie zupełnie czym jest cyfra a czym liczba. [Uczę matematyki. Studiowałam matematykę.] Cyfry to znaczki, liczby to pojęcia. każdą liczbę zapisujemy przy pomocy cyfr (lub jednej cyfry). Pytanie "Czy "1" to liczba czy cyfra?" jest źle sformułowane. ta kreska z daszkiem w lewo - to cyfra. ten symbol, którym oznaczamy wartosć większą od 0 a mniejszą od 2 - to liczba.

      Usuń